Tuesday 12 July 2011

False Labour




Tipah tertipuuuu....

         Entry ni dibuat selepas  pengalaman yg cukup bermakna semalam bila aku tertipu dgn  'false labour' signs. Hehe....tp tak boleh salahkan gak diri sendiri sbb first time mother to be ni selalunya mmg nervous sket dan mungkin gak terlalu excited.

         Kisahnya semalam aku mengalami tanda2 mcm nk bersalin dan semalaman tak dapt tido sbb baby mengeras. Dr pukul 3am smpai 6.30am aku berjaga sbb susah nk bernafas klau baring ataupun tido bersandar. Nasib baik ade HBO kt astro aku pun lyn ar cite movie tahun 70an. Siang tu bdn dah kepenatan tak dpt tido dan kuar mcm lendir but no colour. Hmmm..dr ckp2 mak dan papa elok rujuk je hospital manela tau ade tanda2 nk bersalin ke...hmm..due lg 3 ari lg so mungkin gak kan...lgpun mmg sakit contraction pun ade tp x ar smpai sakit sgt...So lps maghrib pergi la HSI dgn muka cuak gak takut kena se***. Smapai2 sane dlm pukul 9am aku terus ke wad dewan bersalin dan register di tingkat 4.Mmg lengang sgt2 kwsn hospital ni. Klau aku sorang rasenye takut gak nak naik lif dia yg beso x hengat..hehe. Mase register tu adela chinese couple yg aku rase masih mude remaja lg tp dah mengandung. sempat gak ngumpat dlm ati..hehe..lps dia register aku plak jumpe nurse tu bwk buku merah dgn muke yg agak confident..hehe..ni dialog aku:

Mama : Selamat malam nurse, sy dtg nak check sbb siang td sy dah keluar mcm tanda2 nk bersalin
Nurse : Macam tanda atau mmg tanda? (dah mula dah dia punye garang)
Mama : Sy rase mcm tanda lendir2 tu tp takde darah lg.Cuma sy dah rase sakit n baby mengeras sepanjang ari. Due sy pun dah nk dekat 14hb ni.
Nurse: Itu bukan tanda...klinik awak checkup takde ajar ke? (wau...dia punye taring dh kuar daa....)
Mama : ade...cuma nurse clinic kate kalau dah ade lendiran keluar dan contraction yg kerap dah bley pegi hospital.yela sy anak sulung blum ade pengalaman lg...(aku ckp dgn lembut je..nmpk cam ade asap nk kuar kat idung nurse tu).Bley kan kalau sy nk check je?

Nurse : Boleh...(emm itu je jwpn bosan drpd nurse tu.).

        Setelah dicatit smua maklumat dlm buku besar dia, aku diarahkan masuk ke dlm dan papa kena tunggu kat luar. Aku cuma bwk bdn je masuk dlm dan hp pun aku serahkan pd papa. Sampai kat dlm ade 3 org tgh menunggu nak check termasuk chinese td. Kemudian nurse dlm tu bg arahan suh buke panties dan baring atas katil yg kosong. Huhu time ni berderau jgk mcm nk masuk dewan amik exam SPM.hehe betul tak tipu..and then dtg sorang doctor Indian gred U41 dan sorang nurse nk periksa. Time ni pun lg skali aku kena sedas lagi ngan nurse sbb aku tak tau camne posisi nk check tu..hehe. "awak ni tak baca buku ke?"huhu..adeke buku ajar benda mcmni. Doctor India tu ok plak cuma dia ckp first baby ye???...patutlaaa..Tp bukan aku sorang je yg experience kena terjah ngan nurse..patient sblh pun same gak. Then doctor tu pun se*** ar...huhu mmg sakit yg agak sakit smpai aku rase mcm smpai kat usus perut..hehe..kemudian doc ckp blum ade laluan lg pun...belum lg ni...huhu..tensionnye dgr...

        Lps tu tekanan darah aku diambil dan perut aku diletakkan wayar2 untuk periksa jantung baby dan kadar contraction. Bile psg je alat tu, volume dia kuat tul..Aku dgr jantung baby kuat sgt..alhamdulillah ilang rase sakit td n lega sgt2 bila dgr jntung dia bunyi kuat. Sihat anak mama ye..so doc n nurse tinggalkan aku selama dekat setengah jam untuk amik kiraan graf tu. Aku dgr ade patient india yg meraung2 kena se*** gak ar tu...dan patient sebelah katil aku yg kena semput tp dah sarat nk bersalin..huhu rupenye ramai lg yg worst dr aku..so syukur alhamdullillah aku takde problem yg teruk pun..Baby Iman mmg baik sgt tak nak susahkan mama dia..cuma dia taknak kuar je,...huhuhu.

          Dlm pukul 10pm, aku pun kuar dan duduk semula tunggu buku merah aku dipulangkan balik.Mase ni ar dpt borak2 ngan sorang mother india yg menghantar anak dia juga untuk check. Rupe2nya anak dia la yg menjerit td..hehe. So bosan menunggu aku gi luar jap inform kat papa aku tak kena warded mlmni. Yg klakonye papa dah siap dh bwk bakul brg2 aku n baby sbb dia kate tunggu lame sgt ingatkan nk kena tolak dah kat labour room.haha..papa pun kalut gak..Setelah dpt balik buku merah dan byr RM5 kat kaunter wad kecemasan kat bwh, kitorg pun balik ar nk gi mkn sbb dah kebulur gak lame sgt duk kt dlm wad yg sejuk td wad sejuk ke aku yg gigil takut..hehe. Sepanjang jln mmg berderai jugak ketawa sbb pikirkan penglaman kalutnye mama n papa nk sambut baby Iman ni..hehe..Tp panglaman ni amat2 berharga sbb mcm persediaan  nnti dah tau ape nk dibuat dan wad mane nk dituju bile aku betul2 nk bersalin nnti....


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...