Saturday 9 July 2011

Tips Meneran Semasa Bersalin

Haha..tgk topik ni rase macam seriau plak..Terjumpa topik ni kat http://ratuhati.com/forum. Terima kasih kepada yg empunya tips sebab sudi berkongsi pengalaman dgn ibu2 yg menunggu hari ni. Tp rata2 ibu2 yg reply pun walaupun dah beranak lebih dr sorang masih tak tau atau terlupa tips2 meneran ni sbb mmg time tu sakit yg teramat sgt smpai dah x kisah dah aslakan baby kuar...Aduhhhh seramnye dgr ye..tp tawakal ajela..nk wat camne kan...sesungguhnya sakit tu penghapus dosa. so kita tgk tips2 yg diberi k...

Waktu Mula Meneran

* Sebaiknya dilakukan setelah pembukaan lengkap berlaku (10cm) iaitu ketika kepala janin sudahpun turun ke dasar pinggul. Ia ditandakan dengan anus (dubur) mula terbuka sewaktu kontraksi.

Posisi Meneran Yang Tepat

* Berbaringlah dengan lutut berlipat dan kedua kaki dibuka.Kedua tangan memeluk paha dengan cara melingkarkannya ke bawah paha. Meneran juga dapat dilakukan dengan berbaring mengiring sama ada sebelah kiri ataupun kanan.

Cara Meneran

* Sebaiknya dilakukan apabila kontraksi sampai ke puncaknya. Waktu ini doktor akan meminta anda untuk menarik nafas panjang iaitu menahannya dengan mulut tertutup kemudian meneran ke arah bawah dengan memastikan punggung tetap berada di atas tempat tidur (katil). Ketika meneran dagu diletakkan di dada supaya anda dapat melihat perut anda.

Bagaimanapun ramai juga ibu hamil yang melakukan kesilapan ketika meneran. Ada yang meneran sebelum proses pembukaan sempurna. Ia akan menyebabkan berlakunya Edema (pembengkakan di mulut rahim) yang seterusnya akan menyukarkan proses bersalin selanjutnya.

Di samping itu ada juga ibu hamil yang silap meneran dengan meneran ‘di leher’ dan bukannya di perut. Mata akan nampak merah setelah bersalin dan kadang-kadang disertai dengan kebutaan sementara kerana pembuluh darah kecil di mata pecah akibat teranan di bahagian leher.

Diharap dengan sedikit tip ini para ibu hamil dapat mempraktikkannya dirumah agar ketika bersalin nanti ibu hamil sudahpun bersedia sepenuhnya….

Ade juga ibu2 lain berkongsi pengalaman lain. contohnya:

"time nk meneran tu tangan pegang kat buku lali...n kacip gigi untuk memberi kekuatan pada kita...jgn bunyikan mulut time tu k....InsyaAllah sekali teran aje.... semasa baby keluar tu tahan nafas k..klu tak baby akan masuk balik..memang perlu tarik nafas cepat2 bila hampiir putus nafas dan sambung teran..."

"Saya ingat pesan kawan saya, waktu meneran tu, jangan fokus kat muka, mean time menran, jangan kerutkan dahi @ muka, kita akan guna lebih tenaga kat muka dan tak fokus kat bahagian bawah. Macam saya, bila nurse arahkan, angkat lutut, tapak kaki msti rapat atas tilam. Kalau boleh buka peha (kangkang) lebar sikit, pegang pergelangan kaki (area buku lali)"

Ade jugak yg suh wat senaman semasa hampir nak bersalin:

a) Tailor Sitting 
Kebaikannya :  Posisi ini dapat meregangkan otot di paha dan pelvis. Dapat memperbaiki postur badan, Melembutkan sendi pelvic dan Memperbaiki peredaran darah ke bahagian bawah badan.
Kaedahnya:
Duduk di atas lantai dengan belakang badan anda tegak.
Temukan tapak kaki, pastikan lutut anda mencecah lantai.
Anda akan terasa regangan pada bahagian dalam paha.
Lakukan senaman ini setiap kali anda duduk di lantai.
Jika sukar untuk duduk dalam posisi ini, sandar pada dinding dan alas setiap paha anda dengan bantal/kusyen.

b) Pelvic rock
Kebaikannya:
dapat meregangkan otot-otot di bahagian bawah belakang
dapat mengurangkan sakit belakang. Kaedahnya:
Kaedah:
Posisi diri anda dalam keadaan seperti merangkak. Perut/belakang rata.
Naikkan perut/belakang anda seperti posisi kedua. Tunggu beberapa saat.
Rehatkan perut anda semula, ratakan kedudukan perut/belakang.
Ulang beberapa kali, sebaik-baiknya 10 kali.


c) Wall slide
Kebaikannya:
Mencangkung semasa hampir bersalin dapat membantu membuka laluan dengan lebih cepat. Tetapi ia agak meletihkan terutamanya tanpa latihan. Cuba senaman ini sebagai latihan.
Kaedah:
Berdiri dan sandar belakang anda pada dinding.
Kangkangkan sedikit kaki anggaran jarak bahu anda.
Turunkan badan anda ke bawah (slide down) sehingga anda dalam kedudukan seperti duduk di atas kerusi. Tahan beberapa saat.
Naik ke atas semula.
Ulangi beberapa kali. 10 kali sebaik-baiknya.
Anda juga boleh melakukan senaman ini tanpa dinding.



2 comments:

  1. wow..thanx for info..mau share ye..terima kasih.salam kenal..hee

    ReplyDelete
  2. sharing is caring....slm perkenalan juga...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...