Saturday 21 January 2012

Iman's First Solid Food



Sedapnya.........

Iman dah boleh makan solid food skarang. Perasaan aku tentula gembira dan sedikit cuak. Apela mama Iman ni ye.. nak kasi makan pun takut2.. Apa yang aku bimbang ialah Iman nak makan ke tak???..Makanan yang aku bagi sesuai ke tak??...Camne nak bekalkan ke BS nanti?? A da tak masa aku nak masak bubur Iman atau guna nestum je???? Setelah2 berpuluh2 blog aku lawat dan bermacam2 resepi puree dan bubur aku pun memberanikan diri membuat eksperimen aku sendri..Hehe..Kesimpulannya, you the mummy you the one who only know what the best for your own child. Haha..redah ajela kan guna cara korang sendiri..sbb teori tak same ngan praktikal..Klau kita buat baru kita tau...The best way is masaklah guna air tangan sendiri..Nestum bukan pada aku tak bagus tapi Iman memang tak boleh makan sbb dia alah susu tepung dan dia pun tak suka...Lagipun kandungan gula sangat tinggi..Air tangan ibu terbaekk...dan sambil2 buat bubur kita pun bolehla berselawat ke..dan bacakan surah2 pelembut hati anak....Tengok dia makan bubur yg kita wat sampai abes adalah satu nikmat yg tak boleh diucapkan dgn kata2..haha...aku je yg terasa ke ni weyyyy...oklah...jom tengok resepi aku wat ni k guna cara aku la..korang sesuaikan sendirila ikut cara yg korang suka k...yang penting no sugar and salt added.......

BUBUR ANEKA RASA (hehe ni cipta sendiri)






Bahan2:

Beras 
Ayam (dipotong kecil2 dan dibuang tulang)
Baby Carrot
Kentang (potong separuh dan diparut halus)
Kismis
Brokoli

Cara Masak:
1. Basuh beras bersih2 dan letakkan air setengah periuk di atas api yg kecil.
2. Masukkan semua bahan2 kecuali brokoli. Biarkan semua bahan2 tadi mereneh bersama beras yg akan menjadi bubur.
3. Bila semua dah masak dan lembut, masuk brokoli dan terus tutup api.
4. Sejukkan bubur tadi sebelum blender semuanya sehingga betul2 hancur



Aku biasanya letak dlm bekas kecik2 dan wat dlm 6 bekas untuk keperluan 2 hari. Bekas ni aku simpan dlm fridge bhgn frozen dan hantar 3 bekas ke BS setiap hari. Cara nak defrost hanya panskan shaja dlm periuk kecil  campur air sedikit je dan kacau sehingga ia cair. Sejukkan sebelum diberi pada Iman. 



BUBUR LABU & PRUN




Bahan2
Beras
Labu (diparut)
Kentang (diparut)
Prun 2 atau3 biji (potong kecil2)
Brokoli

Cara Masak
1. Beras dibasuh bersih2 dan masukkan air separuh dalam periuk kecil. Masak diatas api yg kecil.
2. Masuk semua bahan kecuali brokoli.
3. Biar bahan2 tadi lembut dan masak bersama beras menjadi bubur.
4. Setelah siap, masukkan brokoli dan tutup api. angkat periuk dan sejukkan.
5. Blend semua hingga hancur.



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...