Thursday 5 January 2012

Carrot Cheese Cake




Carrot Cheese Cake ilham ku....



Sebagai pembukaan entry tahun baru ni aku nak mulakan dgn resepi kek ala2 secret recipe ni. Ni gara2 abah Iman belanja makan  Carrot Slice Brownies, Vienna Brownies ngan Apple Cheese Cake kat Secret Recipe Jaya Jusco Bukit Indah aritu membuatkan aku terkenang2. So aku pun wat first try dgn oven ni. Jom kita try:



 Bahan A

  • 250 gram mentega (aku guna buttercup)
  • 150 gram gula castor
  • 3 biji telur
  • 1 sudu teh esen vanilla
  • 200 gram lobak merah (diparut)
  • 150 gram prune (dicincang)
  • 230 gram tepung gandum (diayak)
  • 1 sudu teh baking powder (diayak)
  • 1 sudu teh serbuk kayu manis (diayak)

Bahan B (untuk topping)
  • 250 gram krim keju (guna Philadelphia Cream Cheese)
  • 50 gram gula castor
  • 50 gram fresh cream (aku guna Pauls Thickened Cream tapi aku adviced korang guna Anchor UHT Whipping Cream)
  • 150 ml yogurt buah2an.
\
Cara Buat:

  1. Pukul mentega dan gula sehingga gebu.
  2. Masukkan telur dan vanilla dlm bekas berasingan dan kacau rata guna sudu. Kemudian masukkan dalam adunan mentega dan gula tadi. Pukul lagi hingga rata semua dunan.
  3. Masukkan tepung gandum yang telah diayak dgn baking powder dan serbuk kulit kayu manis. (masa ni aku kacau adunan guna senduk kayu je. Kang rosak pulak mesin sbb adunan dah berat)
  4. Masukkan carrot yang dah diparut dgn prune yg telah dicincang tadi.
  5. Gaul rata dan masukkan di dalam loyang yang telah dilapik kertas minyak.
  6. Bakar di dalm ketuhar yg telah dipanaskan pada suhu 180C selama 50 minit.
  7. Apabila sudah masak dan sejuk sapukan topping.


Cara buat topping:
  1. Pukul semua bahan hingga gebu.
  2. Sapukan pada kek yg telah sejuk.
  3. Hiaskan (ni tak sempat wat sbb dah x sabar2 nk ngap >_<  )

******Selamat Mencuba ******





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...