Wednesday 30 November 2011

"Pizza Of The Month"




Cheesy Bite...Sehingga menjilat jari..kata Iman




Dominos Pizza..semua jenis ade..


Budak ni saje nak interframe..



Bulan ni memang penuh dgn pizza. Kat ofis wat farewell party penuh dgn semua jenis Dominos pizza semeja. Bila jln2 kat BreadTalk pun ternampak mini pizza teringin pulak. Pastu minggu lps pegi jln2 kat Jusco Tebrau tekak terliur plak nak mencuba Pizza Hut baru 'Ultimate Cheesy Bites'. Bagi penggemar cheese memang suka la..gabungan 7 cheese Cheddar, Provolone, Montery Jack, Parmessan, Mozzarella, Romano dan Cream Cheese. Memmang lazat...sambil type entry ni pun boleh meleleh..hehe. Sebab aku memang suke pizza so saje nak wat entry pasal ni. Makan..makan jugak...tapi bape ramai tau asal usul pizza????

Asal Pizza

Asal kata “pizza” belum jelas, tapi pertama kali muncul tahun 997 dalam Bahasa Latin Pertengahan.
Pada waktu itu, pizza adalah alat tukang roti, sebuah adunan yang digunakan untuk menentukan temperature oven. Makanan para warga miskin, pizza dijual di jalanan dan belum dianggap sebagai resepi terkenal. Sebelum abad ke-17, pizza ditutupi sos putih. Kemudian diganti oleh minyak, keju, tomato atau ikan.
Tahun 1843, Alexandre Dumas, menambah perisa sebagai pelengkap pizza. Bulan Jun 1889, untuk menghormati Ratu Italia, Margherita dari Savoy, koki Neapolitan Raffaele Esposito menciptakan “Pizza Margherita”, sebuah pizza yang dipenuhi tomato, keju mozzarella dan basil, untuk menggambarkan warna bendera Itali.

 Sejarah Pizza Hut


Sejarah Pizza Hut bermula pada 1958, di Wichita, Kansas. Ketika itu dua pemuda bernama Dan Carney dan Frank Carney sedang berusaha mewujudkan impian mereka. Sebuah impian yang masih terdengar asing di telinga masyarakat Amerika saat itu, yakni mendirikan restoran pizza.

Dengan modal pinjaman sebesar 600 dolar saat itu diberi oleh ibu mereka, dua saudara kandung ini mulai merealisasikan impian mereka. Modal awal itu mereka gunakan untuk membeli peralatan second hand. Sebagian dolar lainnya dipakai untuk menyewa gedung kecil di persimpangan jalan yang sangat sibuk di kota mereka.

Hasilnya, sebuah restoran pizza pertama berdiri di Wichita, Kansas, pada 15 Juni 1958. Pada malam pembukaannya, Dan dan Frank memberikan pizza secara percuma. Langkah tersebut dilakukan untuk menarik minat para penggemar pizza di Amerika yang jumlahnya lumayan besar.

Sebenarnya restoran pizza pertama hadir di Amerika pada dekade 1930-an. Pada edisi November 1957, Saturday Evening Post menurunkan tulisan bahwa jumlah penggemar pizza mencapai 18 ribu orang. Penjualan pizza dalam seminggu dapat mencapai 200 hingga 1000 pizza.

Peluang besar tersebut yang berusaha diambil oleh Dan dan Frank. Keduanya lalu memberikan pizza percuma di malam pertama pembukaan restoran pizza mereka. Sayang, saat itu mereka belum memiliki nama yang tepat bagi restoran tersebut.

Pada saat mendekorasi gedung sewaan, Carney bersaudara hanya memiliki 25 kerusi. Gedung sewaan itu sendiri hanya memiliki papan nama yang hanya cukup memuat sembilan karakter huruf. Dari sembilan huruf tersebut, Dan dan Frank menginginkan nama 'pizza' termasuk yang dicantumkan pada papan nama.

Dengan demikian ruang pada papan nama tinggal tiga karakter huruf lagi. Dan dan Frank pun kebingungan untuk mengisi kekosongan ruang papan nama, hingga akhirnya sebuah ide terlontar dari salah seorang anggota keluarga mereka. Melihat restoran kreasi Dan dan Frank yang nampak hut, sang saudara itu mengusulkan kata hut untuk mengisi tiga karakter huruf pada papan nama.

Begitulah, nama Pizza Hut akhirnya lahir dari reaksi spontan seseorang setelah melihat bangunan restoran pizza yang hut tadi.

Kini Pizza Hut menjadi salah satu restoran terbesar dan terkenal di dunia. Di AS sendiri Pizza Hut tersebar merata di 7.200 lebih unit. Dan di 90 negara ada sebanyak 12 ribu gerai Pizza Hut dengan jumlah karyawan sebanyak 300 ribu orang.

Dalam setahun ada sekitar 4,2 mill pembelian pizza. Dalam hitungan minggu, ada sebanyak 11,5 juta pembelian pizza dengan puncak pembelian jatuh pada hari-hari Jumat dan Sabtu.


So, jom la makan pizza hut sambil menang hadiah. Cuma SMS je dan pastikan resit disimpan ye. Tak mcm aku lepas mkn terus luper resit campak mane. huhu melepas RM100,000.(Cheh mcm dapat...)


















1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...