Thursday 29 September 2011

Mengepam di Tempat Kerja



Dapat gak 5 oz. Alhamdulillah..

    Harini dah hampir 2 minggu aku naik keje. Nak menyesuaikan diri dgn suasana kerja baru, nak atur mase untuk mengemas rumah dan melayan anak dan suami(chewah..) memang penat tp seronok gak at least hidup skrg ni dah ade matlamat. Bukan aku kate dulu xde matlamat cuma lebih nmpk skrg  aku keje untuk future anak aku. Bila dia membesar dpn mate hasil dr titik peluh n susu kita, segala penat lelah tu berbaloi2. Terima kasih jugak pd suami yg amat2 memahami dan membantu wat keje rumah.
       Kalau ditanya jadual harian aku dan jadual mengepam..rasenya masih tak teratur lagi ar. Cuma aku berjaya mendisiplinkan diri bgun awal 5am setiap ari. nak maintain 8 kali mengepam satu ari belum tercapai lg ar...kat ofis pun pyh nak maintain 3 kali pam ni. Mula2 aku mengepam kat surau tp setelah rase selesa sket aku pam kat meja aku je. Payahnye ade 2 org budak lelaki duk sebelah aku ni. Terima kasih ar kpd Mr. Spectra 3 sbb bunyi motor nya yg senyap so aku bley curi2 mengepam tanpa org lain perasan pun. Jadual mengepam aku kat pejabat 10am, 12.30tghri dan 5pm. Biasenya pagi dan tghri aku bley dpt byk gak bergantung pd emosi aku mase tu..hehe..
      Ni aku senaraikan masalah2 yg aku hadapi nak mengepam di pejabat ni. Setakat ni aku jumpe care mengatasinya tapi nak kena kuat semangat gak dan perkataan "M for Malas"  mesti kena buang jauh2..hehe

1)  Peti sejuk takde disediakan di pejabat - Arghhhhh...inilah cabaran yg wat aku gelabah kejap. Nasib baikla ade Coleman dan Ice Brite kat pejabat hubby bley pinjam wat sementara waktu sementara aku ade bajet nak beli ice pack yg bley thn sampai 12 jam. Cooler bag dan ice pack spectra 3 yg aku beli harap mahal je..tp tahan 3 jam je.so aku target stylo mama n cooler beg dia. Setakat ni aku pegi keje dari 7am dan sampai rumah pukul 7.30 mlm susu yg disimpan masih sejuk dan ice pack pun tahan tak cair sepenuhnya.

2) Mengepam di meja sendiri secara semunyi2 - Hari pertama aku cuba mmg susu tak kuar langsung sbb aku takut member lelaki nampak, takut bos lalu dan corong pam susah nak letak di breast. Tapi masuk minggu kedua ni aku dah semakin mahir. Cuma kena pakai baju yg longgar dan senang diselak dan tutup ar badan dgn coat yg aku  biasa pakai. Terima kasih gak pada spectra3 sbb mmg bunyi dia slow sgt dan suction yg agak bagus. Setakat ni aku rase mmg xde org yg persan aku mengepam smbil wat keje...hehe. Kalau ade bajet lebih nak beli nursing wear ar...

3) Nak dapatkan "letdown reflex" - Bile time rehat bley ar lame2 nak tunggu "rase" ni tapi klau mengepam waktu tgh keje klau bley cepat2 nak dptkan let down reflex sbb time ni ar susu mencurah2 kuar dan sure time tu 5 oz bley dpt. Mula2 rase letdown reflex tu tak bape kuat tp lame2 aku dah tau care nk wat dia kuat dan cepat..hehe. Mungkin bunyi mcm kelakar tp mmg care ni berkesan iaitu stimulate our nipple.Tapi kena bygkan mcm baby tgh menyusu ar dan time tu ar.

4) Nak maintain 3 kali pam di ofis - Yang ni sebenarnya tak susah tapi kena semngat dan kecekalan ar nak melawan rase malas dan x sempat. Kadang2 time petang ar dah pukul 5pm aku ingat nak balik je..mane nk semyg asar lagi nak pam lagi mmg terkejar gak ar...Lagi satu klau tghri plak mengantuk sgt nak mengepam lps mkn tghri..hehe. Pagi plak time tu ar share market tgh up atau down so bz sket ar.

5) Susu tak cukup untuk wat stok EBM. - Iman minum 10oz spnjgaku tingglkan kat BS  so aku kena pam lebih 10oz untuk maintain stok dan untuk bagi susu fresh pd iman keesokan harinya. Setiap kali pam maknenya aku kena dpt 5 oz atau 4 oz supaya stok aku tak putus. Korang ingt senang ke??hehehe..mungkin senang kot bg org lain tp agak mencabar bg aku yg ade single pump je ni...nnti ade bajet nk beli lg satu corong pam spectra ar. Mane tau bley dapat 20 oz satu ari..insyallah.



2 comments:

  1. sy xleh nk pam kt workstation sbb btl2 dpn pntu n tdedah sket..nsib baik pantry dkt ngn meja..

    same la sy pn gune spectra 3.. byk jasa dh 3 bln ni..hehehe

    ReplyDelete
  2. hernee pam 5 kali ke kat ofis?fuyooo..kentalnye semangat..hehe..sy nk kena follow gak ni...stok dah makin susut dah..iman pun dah minum 5 botol 3 oz stiap satu spnjg duk rumah BS.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...