Monday 12 September 2011

Jarang-jarang..Kadang-kadang???

 


Mama saya nak yakyak..
  
      Mula2 tak tau juga kenapala Iman ni jarang2 n kadang2 je berak. paling lame penah 4 ari tak berak tetapi kencing memang kerap. Tapi once dia berak, menyembur dan najisnya kuning mcm kunyit dan agak cair. So mama tanye ar pakcik google n jumpe info ni yg mengatakan memang normal baby yang HANYA minum susu ibu sepenuhnya tak berak beberapa hari. Ini disebabkan susu bdn mengandungi semua nutrisi yg diperlukan oleh baby, so ia akan menyerap sepenuhnya nutrisi tersebut. Ade kes baby yg fully BF tak berak  sebulan tapi masih sihat dan aktif. So selagi baby ceria tak meragam maknenya dia ok dan takde pape perlu dibimbangkan...Ape yang perlu diberi perhatian dan rujuk dengan paed jike perlu ialah:
a) Baby tak kencing setiap hari seperti biasa.
b) Perut tak kembung atau keras
c) Baby aktif, ceria dan tak kerap menangis (Menangis ni mungkin sbb lampin basah, nak susu atau nak dodoi)
d) Baby tak dapat cukup susu. Hanya foremilk (susu awal yang cair) berbanding hindmilk (susu yg pekat dan lemak). So kena kerapkan penyusuan dan berhenti bila baby lepaskan puting.
e) Baby kerap muntah (Kadang2 disebabkan kembung atau susu tak masuk di saluran usus dan memenuhi perut.
f) Najis keras dan sembelit.

      Tapi ade juga ibu2 yang berusaha supaya babynya berak dgn memasukkan ubat / pam di dubur baby. Malah ade paed yg menasihatkan supaya gunakan putik kipas dan godek2 di lubang montot baby.Hehe. Ntahlah mama pikr tak perlu semua tu. Yang penting Ibu kena kekalkan diet yg seimbang dlm makanan dan pastikan makan serat (Roti, bijirin ) dan buah2an (limau sunkist, anggur hijau) dgn berpatutan.






No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...